CID rapporten og indiske RAW

Har nettopp lest rapporten fra det pakistanske kriminaletterforskningsdepartementet i Punjab (CID) datert 22. januar 2009, her er en del av teksten paa engelsk:

SIR. No: 04/2009

DATED: 22.01.2009

SECRET SOURCE REPORT:

“It has been learnt that RAW (Indian intelligence Agency) has assigned its agents to task to target the Sri Lankan cricket team during its visit to Lahore, especially while travelling between the hotel and stadium …”

“It is evident that RAW intends to show Pakistan as security risk state for sports events …”

“RAW has also collected photographs of leaders of Jamaat-ud-Dawa and its establishment to target them”

Rapporten er underskrevet Malik Muhammad Iqbal, Additional IG Punjab, CID Punjab in Lahore og sendt so hastesak til de foederale myndighetene i Islamabad og Punjab regjeringen i Lahore.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

8 kommentarer

  1. Hei
    Jeg er enig med deg i at det har lenge vært en tit for tat, mellom India og Pakistan.

    Mumbai har vært en Kollosal belasting for Pakistan, og en gavepakke for Inderne som har brukt den for allt den er verdt.
    Hvorfor RAW skulle gi en slik gavepakke til Pakistan er helt uforståelig.
    Rapporten fra ISI blir suspekt når det klart og tydelig angis når angrepet skal skje.Enda mer suspekt blir det når det er Sri Lanka sitt lag en rammer. Da kan det like gjerne være et planlagt ISI plot for å sverte India.
    Det mest sannsynlige er nokk at dette er fundamentalister, som verken India, USA eller Pakistan er tjent med. Fundamentalistene vil ha slutt på all sport, musikk, skole som ikke er Koran skole, etc.

    Jeg forstår ikke hva Pakistan og Pakistanere har å tjene på å oppretholde konflikten med India. Landet må helhjertet slutte seg til krigen mot terror, selv om det går på bekostning av strategiske interesser i Afganistan og Kashmir.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Inder - mars 5, 2009 at 1:14 pm
  2. I en annen situasjon ville jeg nok ha vaert langt mer enig med din analyse av forholdene rundt angrepet i Lahore:

    Men, hvorfor ISI skal vaere bak et angrep som har lagt ikke bare har lagt cricketen i grus her i Pakistan (ingen World Cup fra Pakistan, det er nok ganske klart) noe som vil ta flere aar foer situasjonen kommer tilbake til det “normale” og et angrep som har skremt vekk faa turister som har kommet til Pakistan OG som har skremt vekk Sri Lanka (en vennlig nasjon med gode forhold til Pakistan) er jo fullstendig sykt gjort! Det er akkurat som aa paastaa at RAW og indisk Criminal Investigation Dept. egentlig var selv bak Mumbai-terroren!

    En viktig grunn til at jeg ikke tror at det er de “jihadis” fra de islamistiske gruppene er fordi hele angrepet har sterke preg av et godt planlagt kommando-raid, et “hit-and-escape” operasjon hvor flyktplanen ogsaa var noeye planlagt paa forhaand etc. Hvis islamistiske militante skulle drepe spillere i bussen ville de sannsynligvis sendt 2-3 selvmordangripere som kjoerte inn i bussen med sprengsstoff-ladet kjoeretoey eller noe liknende. Jeg mener islamistiske terrorister her i Pakistan ikke er utviklet nok til slik kommando-raid!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Atilla A Iftikhar - mars 5, 2009 at 2:51 pm
  3. “…categorically ruled out the possibility of involvement of the Indian spy agency RAW…

    Although officials would not confirm the involvement of Lashkar, they categorically ruled out the possibility of involvement of the Indian spy agency RAW (Research and Analysis Wing) or the Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) as no evidence has been found so far pointing in their direction.”

    http://www.dawn.net/wps/wcm/connect/Dawn%20Content%20Library/dawn/news/pakistan/investigators+see+let+footprints+in+lahore+attack–sal-up

    “Pakistan has identified the gunmen who attacked Sri Lanka’s cricket team in Lahore and arrested some key suspects, including the brother of the suspected mastermind, according to several officials.

    Most of the two dozen detainees belonged to Jaish-e-Mohammed (JeM) and Lashkar-e-Jhangvi (LeJ), the outlawed militant groups with close links to al-Qaeda, security officials have told The Times.”

    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article5854505.ece

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MagneGodberg - mars 6, 2009 at 8:24 am
  4. Riktig at avisen “Dawn” melder om dette idag og det er jo mulig at RAW ikke er innblandet!
    Men, frem til naa har bare “Dawn” valgt aa publisere dette og myndighetene sier tydelig at det er fortidlig aa si konkret hvem som er ansvarlig! La oss se!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Atilla A Iftikhar - mars 6, 2009 at 12:06 pm
  5. [...] en god blogg om dette her. [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    muslimen » Ren skjær løgn - mars 8, 2009 at 1:00 am
  6. Pakistanske myndigheter forsøker vel å ikke gjøre som inderne, og beskylde pakistan by default.

    Når det gjelder dette som nevnes om at angrepet mot Sri Lanka kan tyde på at ISI står bak er det fullstendig feil. Et annet lag kunne man kanskje sagt det om, men Sri Lanka og Pakistan har nære politiske og militære relasjoner. Så det sannsyneliggjør faktisk en indisk innblandig som er de eneste som egentlig tjener på dette.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Shoaib - mars 8, 2009 at 1:03 am
  7. “og beskylder pakistan by default” skulle være “som beskylder Pakistan by default” lett med skriveleif midt på natta :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Shoaib - mars 8, 2009 at 1:04 am
  8. Enig Shoaib, den pakistanske regjeringen ledet av Mess. Zardari og lojale PPP utvalgte har fra begynnelsen skuffet opinionen med en veldig “apologetic” utenrikspolitikk. Ser vi hvordan Zardari/Gillani regjeringen har forholdt seg til saker slik som Mumbai-terroren til amerikanske drone-attacks virker det slik som hele policien en tilrettelagt for indere, amerikanske opinionen!

    Men husk at hele aarsaken til at Zardari kom til makta i foerte omgang er pga. avtalen mellom Musharraf, Bhutto og USA der folkepartiet skulle gi Pakistan et “demokratisk ansikt”, men i virkeligheten viderefoere den USA-sentrerte politikken slik under Musharraf. Bhutto beveget seg vekk fra denne enigheten med Musharraf og USA etter at hun kom tilbake til Pakistan og etter hun ble drept saa Zardari muligheten til aa sikre sitt styre som en pliktig pro-amerikansk president!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Atilla A Iftikhar - mars 8, 2009 at 3:42 am

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00